onsdag 20 februari 2008

Pedofiler straffknullas på teve

Tvättäkta pedofiler outades på Kanal 5 i måndags kväll i programmet Jakten på nätpedofilerna (To Catch A Predator). Ett program som jag inte riktigt fick nog av genom att bara se ett avsnitt. På Youtube finns dock ännu fler klipp som jag plöjt igenom.

Upplägget är följande: En grupp personer sitter och chattar på nätet, utger sig för att vara tjejer i 12- till 15-årsåldern och lockar äldre att träffa dem. Med kondomer, glidmedel, öl och alkoläsk dyker de sedan förväntansfulla upp på tröskeln till ett hus där en skådespelande Lolita (som vanligtvis ser ut som hon är 13 men oftast är strax under 20) lockar in dem.

De uppmanas sedan av Lolitan att sätta sig ner vid en bar där det oftast finns någon sorts lemonad och kakor. Ja just det, lemonad och kakor… Flicksnärtan ska sedan bara ”byta om”, försvinner och in kommer istället Chris Hansen som är programledare.

“What are you up to?” säger den alltid kavajklädde Chris och går lång och rakryggad fram till den förvirrade pedofilen.

Reaktionerna kan vara olika, men ofta står pedofilerna bara osäkert mitt på golvet till synes osäkra på vad de ska göra och mumlar något svar i stil med ”Not much”.

Chris tar kommandot direkt:

“Why don't you have a seat over there. Sit down on that stool,” säger han och pekar på den barstol som nästan alltid finns tillgänglig.

Pedofilen lyder nästan alltid och sätter sig. Kavaj-Chris förstärker oftast sitt psykologiska övertag genom att förbli stående. Förutom uppmaningen/ordern att sätta sig på barstolen brukar Chris ibland få uppmana pedofilen att ta händerna ur fickorna där många, av något oklart skäl, fumligt kör ner dem.

Slående är hur bra Chris Hansen ser ut i jämförelse med pedofilerna. Pedofilmodet i USA verkar genomgå en seriös kris. Att se en rad program – som jag precis gjort – bjuder på en parad av fula fritidskläder som man får anta representerar det aktuella modet för pederaster.

Säckiga t-shirtar och sweatshirts förekommer frekvent. Och shorts (som ju är ett plagg som kan vara knepigt att bära med bibehållen värdighet) verkar också vara ett mycket populärt plagg så fort väderleken tillåter det.

Chris Hansen poängterar att männen kommer från ”all walks of life”, vilket verkar stämma. Att högre utbildning skulle korrelera med snyggare klädsel var dock en teori som jag fick avfärda relativt fort. Läkare, lärare och ingenjörer klär sig nästan lika eländigt som white trash-figurerna.

Inte bara klädseln är risig. Några få av de lite yngre pedofilerna ser visserligen ut som om de är hyfsad fysisk form (och en är faktiskt bodybuilder), men i övrigt är de nästan genomgående otränade hösäckar, tjockisar och loppbitna personer med usel hållning. Taskig tandstatus och bedrövliga frisyrer är också vanliga inslag.

I och med att Chris Hansen ser så pass bra ut så tror jag att kontrastverkan blir så dramatisk att man ofrivilligt drabbas av viss sympati för de patetiska losers som fastnat i snuskhummer-fällan. De är både ynkliga utseendemässigt och själsligt.

Jag kommer på mig själv med att några gånger nästan bortse från att de precis var i begrepp att ha sex med en underårig flicka (eller i vissa fall pojke) för att jag tyckte så synd om dem. Så stor är skillnaden mellan den stilige Chris och de fula pedofilerna.

Efter att Chris har intervjuat pedofilerna säger han vem han är samtidigt som hans kameramän dyker upp från alla håll. Fram till den tidpunkten har allt filmats med dolda kameror. Han säger att de får säga något till kameran och om de inte känner för det så är de ”free to leave”. Vilket de flesta gör. Utanför dörren kastar sig en flock bastanta poliser över pedofilen och buntar ihop denne.

Jag har svårt att föreställa mig den ångest som de här lirarna måste känna. Fängelse väntar sannolikt de flesta av dem. Om man ska tro vad man sett i amerikanska filmfängelser och vad man i övrigt har hört om pedofilers status i fängelser generellt, så är det åtminstone inte omöjligt att det vankas erotik av helt annat slag när det är dags för inlåsning.

Poetisk rättvisa, möjligen. I Bibeln står att "den som tar till svärd ska med svärd förgås". Köttsvärd i det här fallet.

Lägg till detta Chris Hansens mediala straffknull. Genom exponeringen i media slås hela liv i kras. Jobb lär gå förlorade och framtida jobb blir svåra att få. Eventuella familje- och vänskapsförhållanden krossas. Personen blir paria. För oss andra blir det väldigt bra teve.

4 kommentarer:

missmaddis sa...

Jag gjorde precis som du efter att jag såg programmet på femman och plöjde youtube och har sett det mesta. Kan inget annat än att tycka det är ett bra program och borde finnas här med, alldeles underbart ocensurerat. Jag skrev ju ett inlägg själv om det, som du vet. Tack för alla kommentarer btw :)

Johan sa...

Tack själv. :-) Jag har faktiskt sett Insider med Ashberg göra ungefär samma sak som To Catch A Predator vid ett tillfälle. Men de visade inte killens ansikte och inga poliser var närvarande.

Suss sa...

Lite oklart om du tyckte det tv-programmet gjorde var rätt eller fel, men jag tycker iallafall att det bara och endast är så jävla rätt åt dem. Och synden straffar sig självt, att de sen används av feta fängelse Buba är en mycket vacker variant på rättvisa.

Tv-programmet funkar bra ihop med amerikansk lagstiftning, jag vet inte om det är någon speciell stat, men en pedofil som satt av sitt straff måste efteråt gå runt där han bor och berätta till alla barnfamiljer att han är pedofil och att han bor i området.

Har sett det genom Oprah bara, sänder Kanal 5 det nu eller hur funkar det?

Johan sa...

Ja, det är medvetet lite oklart vad jag tycker eftersom jag faktiskt är lite oklar. Missförstå mig inte, jag tycker att övergrepp på barn ska straffas rejält och jag tycker att straffet ska stå i proportion till brottet.

Då har vi det här med proportion… Här har pedofilerna faktiskt inte gjort något. (Förmodligen för att de inte hann, men det kan man inte veta säkert). Bestraffningen är dock hårdast tänkbara – det straff de får i domstolen SAMT att bli uthängda i media och i och med det få sina liv slagna i spillror.

Det vore mer logiskt att hänga ut personer som redan dömts för övergrepp mot barn. De har ju gjort reell skada.

Jag är ett fan av programmet och har redan sett allt som finns på Youtube. Jag är dock lite kluven, eftersom rättssäkerheten riskerar att sättas ur spel när media agerar för mycket av domstol.

Kanal 5 sänder det numera regelbundet och programmet går ikväll. Klockan 21.55. Jag kommer att sitta klistrad.