fredag 22 februari 2008

En liten orättvisa

Jag svarade att hon kanske borde träna lite. Fel svar.

Min dåvarande sambo hade pressat mig om vad jag tyckte och jag hade svarat ärligt, men på ett så inlindat sätt som jag bara vågade. Jag tyckte att hon hade blivit för tjock helt enkelt. Hon var en jättebra person på många sätt och jag gillade henne verkligen, men sexuellt fick jag svårt att tända på en person som sakta blev större och större.

Detta ledde till gråt och tandagnissel och jag ångrade genast min uppriktighet. Jag har fortfarande inte kommit på något bra sätt att tackla den här problematiken. Är jag inte nöjd med min flickväns utseende, hur framför jag det?

Tvärtom verkar det inte vara något problem. På något vis anses det helt acceptabelt att en tjej anmärker på sin killes kläder och kropp. Själv reagerar jag knappt på när jag hör något sånt, men inser att det är lite märkligt med en sådan acceptans när tjejer anmärker på killar, men inte tvärtom.

Möjligen hänger detta samman med att kvinnor generellt sett är mer måna om sitt utseende än killar. Det hör liksom till att de ska se till att deras charmigt slarviga kille ska klä sig ordentligt.

Här tror jag man dock ska göra skillnad mellan två typer av utseenden. Killar bryr sig främst om hur tjejens kropp ser ut, hennes kläder är betydligt mycket mindre viktiga. Så om nu tjejen klär upp sig för hans skull så behöver hon inte anstränga sig överdrivet. Åtminstone inte när det gäller dyra märkeskläder, vanligtvis har han ändå inte en susning om att hon har Manolo Blahnik-skor på sig.

Således ses det nog snarare som förvånande och lite pikant om killen kommer med en initierad anmärkning när det gäller hennes klädsel. (Ja, om han inte är bög i och för sig, men det är ju ett i sammanhanget ointressant undantag).

Kvinnor är dock superkänsliga när det gäller deras kroppar. Anmärker man på dem som kille ger man sig in på minerad mark. Nu vet jag inte om det egentligen är ”orättvist”, men som kille som faktiskt bryr sig om både mitt eget och kvinnors utseenden (både kläder och kropp) känner jag att min handlingsfrihet är inskränkt. Tjejer har det betydligt lättare. På just det här området alltså.

Inga kommentarer: