onsdag 13 februari 2008

Dramatiska moln

Här är introt till teveserien "Krigets Vindar" som jag slaviskt följde när jag var liten. Det blir också på något sätt intro till den här bloggen. Signaturmelodin är bitterljuv och storslagen och Robert Mitchum är onekligen en stilig -- om än något gammal -- flottofficer.

Notera att Peter Graves (Jim i Mission Impossible) och Victoria Tennant (från LA Story) dyker upp.

"Krigets Vindar" följdes några år senare av serien "Krig och Hågkomst". När jag såg den så var jag några år äldre och lät mig inte förföras på riktigt samma sätt som tidigare. Jag hade utvecklat ett kritiskt öga och hade vissa synpunkter, även om jag naturligtvis följde hela serien ändå.

På rollistan fanns bland andra en då relativt okänd Sharon Stone, Rhys-Davies (den fula dvärgen i Sagan om Ringen) och Jane Seymour.

Det fina med den här serien är att man får följa Andra världskriget på flera olika fronter. Familjen Henry har ju spridits över världen av krigets vindar. Någon familjemedlem är i närheten av Pearl Harbour precis vid "rätt" tidpunkt, pappa i familjen (Robert Mitchum) är amerikans marinattaché i Berlin, en av sönerna har gift sig med en judinna, så förintelsen kommer också med. Och så vidare.

En karaktär som bitit sig fast är en tysk karaktär (spelas av Jeremy Kemp). Han är tysk general och på något vis god. Det finns en minnesvärd scen där seriens karaktäristiska överspel slår ut i full blom. Den tyska ledningen ser på filmade avrättningar. Längst fram vid duken sitter Hitler och Göring och skrattar elakt. Andra försöker väl pressa fram något leende men Jeremy Kemps general står långt bak biomörkret och snörper ihop munnen.

Hoppas att serien sänds igen.

Inga kommentarer: