torsdag 6 mars 2008

Vi liknar tydligen varandra allt mer

Snart ser alla likadana ut. Vad, visste ni inte det? Har ni inte märkt det? Jo, denna observation torgförde skådespelerskan Nisti Stêrk i Stockholm City häromdagen.

Eftersom allt fler personer väljer att låta skönhetsoperera sig menar Nisti Stêrk att alla snart kommer att vara så lika att det kommer att ”vara inne att se helt vanlig ut”.

Visst, säkert…

Oavsett ökning av estetisk plastikkirurgi så har ju en förkrossande majoritet av befolkningen INTE låtit göra den typen av ingrepp. Risken för sammanblandning av personer som faktiskt gjort ingreppen tror jag också är liten.

Men detta påstår sig Nisti Stêrk ändå ha varit med om. Hon träffar tre opererade damer som är förvillande lika efter de operationer de genomgått:
”Jag står där och undrar vilka dessa personer är, med grisnäsor, svullna läppar, och stor byst.”

Man får lätt intrycket av att Nisti Stêrk inte bara tyckte att de blev väldigt lika, utan även blev ganska fula efter ingreppen. Det verkar vara helt ok att föraktfullt avfärda strävan efter skönhet genom kirurgi för att i nästa andetag säga ”och så blev det fult också”.

Något schizofrent kan man tycka.

Nu är det ju så väl att man kan välja om man vill låta göra ingrepp eller inte. De flesta borde inse att man kan göra sig snyggare med kirurgi. Att det verkligen inte är världens viktigaste fråga, men att möjligheten finns och att man inte ska förakta de som väljer den vägen.

Sedan kan man också välja en helt världsfrånvänd approach och intala sig att alla snart kommer att se ut som Barbie-kloner och att man därför, med sitt vanliga utseende, kommer att vara mest inne. Man blir snyggast genom att inte bry sig alls, typ… Och blir man lycklig av att tro det så är det väl bra.

2 kommentarer:

The Cat sa...

Hm.. Men isåfall är frågan VARFÖR måste man vara så jäkla vacker idag? Och varför på fejkväg? Det finns så mycket man kan göra genom smink och kläder, måste man verkligen gå steget ut och operera sig?
Dock så kan jag kanske förstå de som opererar sig för att de fått men efter skador och dyl, eller små"retuscherar" men jag begriper mig inte på alla de stora förändringarna.
Jag tror inte att en ända människa är fullt nöjd med sig själv.. Men jag personligen tycker att det skulle vara väldigt konstig om man ändrade sina personliga drag för mycket, för det är just dem som göt mig till mig.

Johan sa...

Man MÅSTE inte vara vacker och man MÅSTE inte uppnå skönhet på "fejkväg" genom att operera sig. Det är fullt tillåtet att låta bli. Vilket de flesta också gör.

Vi är dock olika. Du har uppenbarligen inte någon lust att operera dig. Du vill inte ändra dina personliga drag för mycket. Du tycker att ditt utseende gör dig till den du är. Så bra att du är nöjd!

Själv är jag inte lika nöjd och avser att låta operera mig relativt snart. Mitt problem är inte jättestort, men det är något som stör mig och eftersom det är möjligt ändra på så varför inte?

Jag har svårt att förstå den här vurmen kring det som är "naturligt". Kraftiga underbett kan vara "naturliga" liksom väldigt sneda tänder. Dessa naturliga förhållanden ändras regelmässig genom operationer och tandställningar. Oftast fungerar käke och tänder utmärkt, men förändringen genomförs på grund av estetiska skäl.